در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
جستجو   ثبت آگهی رایگان

نقش بازی در رشد کودکان

  • سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸
  • 90 بازدید
  • مقالات

برخلاف تصور عموم بازی مختص به یک دوره خاص از زندگی نیست و برای هر سن  معنا و مفهوم و ارزش و اهمیت خاص دارد. آلپورت معتقد است که انسان سالم کسی است که بتواند فعالانه کار کند، بازی کند و دوست بدارد. 

در حقیقیت بازی نوعی بحث و تبادل نظر، همراه با لذت و تفریح و آرامش بیشتر بین شما و کودکتان است. فرصتی که شما از کودکتان می ،موزید و او نیز از شما. 

شیوه طبیعی یادگیری برای کودک، بازی کردن است. بازی کردن و یادگیری در راستای یکدیگر هستند. کودکان از موقعیت‌های "یادگیری" که لذت‌بخش باشند بهره می‌برند. مانند اسباب‌بازی‌های ساختمان‌سازی، کار کردن با پازل، دومینو و اسباب‌بازی‌های جورچین. کودکان بازی‌ها و اسباب‌بازی‌هایی خاص برای خود ابداع می‌کنند.

بهترین اسباب‌بازی آن است که کودک را به خود مجذوب کند و او بارها به سراغ آن برود و از آن بیشترین لذت را کسب کند. ممکن است این اسباب‌بازی خیلی گران یا خیلی ارزان باشد، اما در نهایت این همان اسباب‌بازی است که کودک از آن لذت می‌برد و از آن می آموزد. یک اسباب‌بازی‌ مناسب می‌تواند محرک لازم برای جستجو و کشف چیزهای جدید را در کودک فراهم آورد. 

برخلاف تصور والدین، هر قدر اسباب‌بازی شکلی غیراختصاصی‌تر و بنیادی‌تری داشته باشد، برای قوه تخیل کودک جایی باقی می‌گذارد. شاید از یک تکه چوب به عنوان شمشیر، چوب جادوگری یا باتوم پلیس استفاده کند.

تناسب اسباب‌بازی انتخاب شده با سن کودک بسیار مهم است. زیرا اگر اسباب‌بازی خیلی پیشرفته باشد کودک نمی‌داند چگونه با آن بازی کند و لذت زیادی از آن نمی‌برد. اگر هم بسیار ابتدایی باشد حوصله کودک زود سر می‌رود. 

 

نقش بازی در رشد جسمانی کودک

بازی سبب هماهنگی دستگاه‌های حسی حرکتی کودک و کسب مهارت‌های فردی، رشد عقلانی و رشد مفاصل او می‌شوند. همینطور باعث ورزش دادن و تسریع گردش خون در بدن شده و سبب می‌شود که انرژی اضافی کودک تخلیه شود که در غیر این‌صورت این انرژی سرکوب شده باعث بدخلقی و بی‌قراری او می‌شود.


نقش بازی در رشد عقلانی کودک

همه کودکان بازی کردن را دوست دارند و این برای آنها مفید است زیرا سبب تقویت دوراندیشی و توانایی پیش‌بینی عواقب یک کار می‌شود. بخش زیادی از شخصیت کودک ضمن بازی، شکل می‌گیرد و بازی سبب ارتباط کودک با محیط خارج شده به او امکان آزمایش و خطا می‌دهد.

اگر شما هم در بازی‌ها شرکت کنید، جنبه آموزشی آن برای کودک بیشتر می‌شود. مثلا بازی‌های کارتی علاوه بر تسلط کودکان بر اعداد، راهبردها و استراتژی‌ها را نیز در او تقویت می‌شود.

نقش بازی در رشد اجتماعی کودک

کودک در هنگام بازی یاد میگیرد که چگونه با افراد بیگانه رابطه اجتماعی برقرار میکند. حس همکاری، همدردی، احترام، رعایت قوانین و سازماندهی و تطابق اجتماعی را می‌آموزد.

 

رازهای تناسب اندام پست قبلی
رازهای تناسب اندام
۱۰ مزیت  بازاریابی اینترنتی پست بعدی
۱۰ مزیت بازاریابی اینترنتی

دیدگاه ها

اولین دیدگاه را شما برای این آگهی ثبت کنید

ارسال دیدگاه

می خواهید دیدگاه خود را ارسال کنید؟ وارد حساب کاربری خود شوید

  ثبت آگهی رایگان