در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
جستجو   ثبت آگهی رایگان

پیدایش قهوه (1)

دانه قهوه چیست؟

گیلاس قهوه محصول گیاه قهوه است که از سه نوع درخت بدست می آید که این درختان عربیکا، روبوستا و لیبریکا نام دارند که البته عربیکا و روبوستا از معروفیت و محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. هرکدام از این درختان ویژگی های مخصوص به خود دارند از جمله: طعم، ظاهر، عطر و کافئین.

اینکه گیلاس قهوه محصول کدام نوع از درخت است به محل کشت آن درخت بستگی دارد و ویژگی ها و خصوصیات مختلفی را به گیلاس قهوه منتقل می کند.

  1. عربیکا اتیوپی، قهوه درخت عربیکایی می باشد که در اتیوپی رشد کرده است.
  2. روبوستا اندونزی، قهوه درخت روبوستا می باشد که در اندونزی به دست امده است.

از مرحله برداشت گیلاس قهوه ازدرخت تا تبدیل شدن آن به دانه قهوه سبز خشک و بعد به یک دانه قهوه به رنگ قهوه ای مراحل بسیاری طی می شود که به آن فرآوری می گویند.

مراحل چیدن قهوه 

در ابتدا کشاورزان گیلاس قهوه را از درختان می چینند، گوشت قهوه را جدا می کنند و برای اینکه گوشت قهوه تبدیل به دانه قهوه خشک شود فعالیت های زیادی روی آن انجام می دهند که این فعالیت ها و کارها با توجه به کشورها، مزارع و کشاورزان، مختلف می باشد و هرکدام از این روش ها میتواند ویژگی های خاصی به دانه قهوه ما بدهد که درمحصول نهایی تأثیر همه ی آنها را ببینیم و بچشیم.

اتیوپی و نخستین نشانه‌های قهوه

نخستین نشانه‌های مربوط به قهوه و تاریخچه قهوه به قرن یازدهم میلادی بر می گردد. ظاهراً یک چوپان اتیوپیایی به نام کالدی ( Kaldi ) دیده است که گوسفندانش پس از خوردن برگ‌های یک درخت خاص، انرژی مضاعفی پیدا کرده‌اند! پس از مدتی مردم قبیله‌ی گالا ( Galla ) ابتدا میوه‌ی آن درخت را با روغن های حیوانی مخلوط کردند و متوجه افزایش انرژی خود شدند.

 کمی بعد هم راهبان محلی از وجود چنین گیاهی مطلع شده و پس از آزمون‌های بسیار متوجه می شوند با بو دادن، خرد کردن و در آب انداختن دانه‌های این گیاه می‌توان از آن یک نوشیدنی خاص درست کرد. این نوشیدنی به آن‌ها کمک می‌کرد تا ساعت‌ها بیدار بمانند و نیایش کنند. به همین ترتیب قهوه بر سر زبان‌ها افتاد و در حدود قرن 12 میلادی برای اولین بار قهوه به شکل یک نوشیدنی در اتیوپی مصرف شد و بعدها در شهرهای مقدس دورتر مثل مکه و مدینه هم طرفدار پیدا کرد.

ورود قهوه به عربستان

پس از اتیوپی، دانه‌های قهوه در قرن چهاردهم میلادی به شبه جزیره‌ی عربستان رسید. مردم این کشور ابتدا طبق دستوراتی که مردم اتیوپیایی استفاده می‌کردند، قهوه را مصرف می‌کردند. اما پس از مدتی پرورش و رشد درخت قهوه در شهر یمن آغاز شد. یمن به دلیل آب و هوای حاره‌ای و شرجی مکان بسیار مناسبی جهت کاشت و پرورش قهوه بود. این نوشیدنی به سرعت در جهان عرب شهرت یافت و شهرت آن هم بیشتر به این دلیل بود که دین اسلام ابتدا در جهان عرب گسترش یافت و نوشیدنی‌های الکلی را حرام بشمار می‌آورد، به همین دلیل قهوه به عنوان جایگزینی برای نوشیدنی‌های الکلی استفاده می‌شد. در واقع اعراب در تمام مناطق عرب نشین و خاور نزدیک استفاده از قهوه را رواج دادند.

 

ادامه دارد....

معنی جوش و آکنه در هر قسمت از صورت (2) پست قبلی
معنی جوش و آکنه در هر قسمت از صورت (2)
پیدایش قهوه (2) پست بعدی
پیدایش قهوه (2)

دیدگاه ها

اولین دیدگاه را شما برای این آگهی ثبت کنید

ارسال دیدگاه

می خواهید دیدگاه خود را ارسال کنید؟ وارد حساب کاربری خود شوید

جستجو در مطالب

  ثبت آگهی رایگان